Tuesday, November 6, 2012

Checklist Vs Wishlist

Musim hujan sudah bermula di Malaysia. 1st time berkhidmat dipantai timur. since Sept lagi...hari2 boleh dikatakan langit Kuantan mostly cloudy. Sekarang..hari2 hujan. berhenti sekejap dalam tengahari..dan bersambung renyai2 dan hujan litle2 (wahaha) pada petangnya. weather macam ni memang sedap tidur. memang sedap tarik selimut. tapi kalo kena pergi kerja..tak berapa nak best. sebab apa? sebab jalan yang ala2 route 4wd akan jadik lecah dan lecak (apa beza 2 perkataan ni ek)..kita nk g kerja jadik macam lekit2..(eh eh apa punya vocub bm la yang aku guna ni..)

Lepas meeting kck tadik..lepak dengan skod yang dahulunya cikgu di KTU dan baru beberapa bulan jer berpindah ke Ktn dan bekerja di barisan ke2.luahkan perasaan. share pengalaman. Walaupun dia lelaki..perkataan yang dr mulut dia tak se'rough' aku..even aku jugak wise man seperti dia..cerita pasal stress..anak buah..rakan sekerja. citer pasal masa depan dalam AF. hurmmmm..diskas punya diskas kita dpt simpulkan apa sahaja keadaan pun..betapa stress mana kita pun..kita kena sentiasa ingat Tuhan..ini memang sgt betul..

Lepas Magrib tadik..aku amek masa fikirkan macam2. muhasabah diri. dalam sibuk2 aku memeriksa cxlist utk setup skn utk receive aircraft baru..tp aku jarang betul semak cx list dengan Sang Pencipta. azam aku untuk 2012 jadik macam angin lalu. bila dah jiwa tak tenang..otak berserabut br nak ingat Tuhan..tp alhamdulillah...sekurang2nya rahmat Allah masih ada kat aku. buat kata Ustaz Ghazali..solat kena on time bkn part time...kalo setakat buat solat wajib 5 waktu...itu dikira cukup2 makan..tu belom lagi melambat2kan solat....ada pulak yg berlubang plak tu. Astaghfirullahal adzim. macamana ni?

ya Allah ya Tuhanku...bantulah aku untuk sentiasa istiqamah beribadat kepada Mu. hanya keranaMu bukan kerana makhluk lain...kerana siapalah aku tanpa bantuan Mu ya Allah..

Bantulah aku ya Allah..agar aku senantiasa mengemaskini checklist kehidupan harian ku mengikut jalan yang Kau redhai disamping tidak lalai mengingatiMu dalam mengejar impian wishlist ku..Ameen YRA

No comments: