Monday, March 25, 2013

Nyaris-nyaris atau nyaris sangat?

Hari ini agak lemau. Sesungguhnya hari Isnin itu sering berwarna biru. Melainkan kita punya pemangkin di tempat kerja..(erghhh)

Hari Isnin edisi 25 Mac dimulakan dengan bangun pagi sangat. Tengok jam pada handphone masih 3.30pagi. Bila terjaga sekali lagi..jam sudah 4.30pagi. Ya Salam..rupa-rupanya aku tak kunci jam..

Bangun..siap-siap..apak dah standby. Aku tahu apak tak suka aku balik awal2 pagi ke Kuantan. Tapi wat to say...hati berat nak balik awal..lansung membawa kepada balik subuh-subuh potoish! (buat kata arwah emak)

Tepat jam 5pagi..startup captsutun dan terus gerak menghala ke Kuala Pilah. Aku dah bajet..3 jam perjalanan dari Ampangan ke PU Kuantan. 1jam pertama..check point adalah simpang untuk masuk Bandar Seri Jempol (dekat2 Batu Kikir). 1jam kedua..check point nya adalah simpang tiga ke Segamat/Bandar Muadzam..dan final nya adalah dari Bandar Muadzam ke Batu 10 Kuantan.

Dalam malas2 pun kena gerak jugak. Walaupun terpaksa. Subuh di Masjid Tunku Mukhriz di Bandar Baru Jempol. Lepas solat..proceed ke Kuantan. Tapi aku tak ingat kat mana pagi tadi aku nyaris-nyaris eksiden. Silap aku sebab aku bawak laju. Tapi silap kereta yang ampeh itu adalah dia nampak aku berdepan dia dengan jarak sangat dekat..tapi dia masih ada perasaan untuk memotong motor yang berada di lane dia..dan masuk lane aku..kemonnnnn! Jalan ada dua lane sahaja lah..1 hala ke Kuantan..1 hala ke Seremban. Dan aku hanya ada dua opsyen..terus langgar atau mengelak dan keluar dari lane dan masuk jalan berpasir. Nyaris nak masuk ladang kelapa sawit kalo tak sempat dan tak pandai kawal stereng dan brek.

Syukur..Allah panjangkan umur serta diberi keselamatan pada diri aku yang sering lalai ni. Tapi aku memang tak paham dengan atitude driver Malaysia. Dah tahu jalan kampung..boleh pulak pasang lampu tinggi...hoiiiii silau tau tak..silau..! Dah la aku ni rabun tahap amatur..!

Esok boipren 02 balik Kuantan lepas buat show di LIMA13. Masih tak ada rezeki. Masih tak dapat lagi pergi untuk edisi kali ni. Tapi nasib baik gak tk pergi. Amir pun tocer..inikan aku plak..

Okaylah..ekceli banyak menda nak tulis..tapi apakan daya..nanti kita sambung stori lagi..

daaaaa..nak Magrib dulu

No comments: