Friday, March 1, 2013

Dialog bersama skendel : Mr FOO

Balik keja terus pergi makan dengan geng2 eo.
As usual..nasi goreng kg - telur goreng dadar kosong - nescafe o 

Lepas mkn balik mes..tgk tibi..sampai tertido..dan skrg br mandi.Letih.
Hari ni balik awal sikit..6.40pm. 

Mat Salleh sang instruktor pilot macam faham.
Tapi kenapa orang Melayu tak faham.
Atau buat2 tak paham.

Hangpa operator. Boleh lah cakap macam2. Cuba hangpa jadik orang maintenance.
Yang lagi tak best..mentaliti Melayu memang tak pernah berubah.
Kekadang aku pun termasuk dengan mentaliti itu.

If Mat Salleh..bagi jerlah estimate time untuk servicing atau modification..Melayu terima jer. Lama pun takpe.
Sebab apa..sebab diorg terror. Subject Matter Expert.Kununnya. (memang betul kut!)
Kalau Melayu bagi estimate..mula nak argue.
Kemon..kita dalam learning curve lah.
Masing-masing masih belum matured dengan sistem. Stress!

Tadi skendel lama call. Borak kosong. Borak kedai kopi.
Share hasrat nak benti servis awal.
Well..ada pro and con katanya.
Buat bisnes bukan semudah yang disangka.
Kena ada sifat determination..tak mudah mengalah..tidak mudah putus asa.
Dan paling penting berdamping dengan mereka yang sudah bertapak. 
dari situ kita boleh belajar sepak terajang.

Formula yang dishare jugk simple.

Katakan pendapatan sekarang Rm8k
Umur pencen 53
Umur abis kontrak 40
so, aku kena dapatkan pendapatan sebanyak RM8k x 13 x 12 
Pastu kata aku hidup sampai umur 80
so, aku kena ada RM4k x 27 x 12
gulppp!
So if 1 tahun tu aku dapat laba keuntungan RM1.2juta...aku tak perlu kerja selama 11 tahun...ehehe

Tapi tadi bila terbaca komen kawan UTM dalam pesbuk yang berhenti PTD sebab tak boleh blah keja ngan gomen. Macam aku plak rasanya. PTD tu...kerjaya paling glemer dan  atas awan dlm gomen.

Adakah aku bakal meninggalkan kerjaya sebagai pegawai tentera? (Udara tu..glemer <= pandangan orang luar)..

Start merancang! 

No comments: